Zoeken
Noodweer 2005

Tijdens het noodweer in Zwitserland kwam in de nacht van maandag 22 augustus op dinsdag 23 augustus een grote watermassa naar beneden die alles op zijn pad trof. Zo ook het station Grindelwald Grund. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
De meegevoerde modderstroom bracht ook een grote ravage aan in het depot Grund van de Wengern Alp Bahn. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Als voorzorgsmaatregel om de schade te beperken werden er obstakels geplaatst voor de gebouwen. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Aan het eind van de middag werd op maandag de treindienst al gestaakt. Vervolgens werd het nieuwere materieel door de WAB naar het hoger gelegen station Grindelwald gebracht. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Voor het oudere en dienstmaterieel was in station Grindelwald geen plaats meer. Dit materieel werd zoveel mogelijk beschut opgesteld achter gebouwen. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Schade aan het WAB depot Grund. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
De modder verhult net niet dat hier rails ligt. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Stille getuigen van de door het noodweer veroorzaakte stroomstoring. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Ook het spoor naar Kleine Scheideck raakte beschadigd. Op donderdag ging de lijn vanaf Grund weer open met een beperkte dienstregeling. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Daags na het noodweer ging men van start om het emplacement te ontdoen van de modder en de schade te herstellen. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Naast het emplacement waren ook de gebouwen en straten toe aan een grote schoonmaakbeurt. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
De wachtruimtes voor de wintersporters moeten van de modder worden ontdaan. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
En ook de werkplaats van de WAB was getroffen door de modderstroom. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Het water staat nog hoog achter het depot. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Hoewel het weer een stuk gemoedelijker is zijn de sporen van het noodweer nog duidelijk zichtbaar. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
"Betrieb eingestellt" was het bericht voor de reizigers. Naast de Wengern Alp Bahn kampte de Berner Oberland Bahn ook met ernstige problemen. Het traject van Grindelwald richting Interlaken werd ernstig beschadigd. Het zou nog tot 1 december 2005 duren voordat de treindienst hervat kon worden. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Herstelwerkzaamheden op het emplacement van Grindelwald Grund. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Schade aan een van de wissels van het emplacement van Grindelwald Grund. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Ook grotere objecten liggen niet meer op hun oorspronkelijke plaats. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
De werkplaats van de WAB in Grindelwald Grund. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Zicht op het station Grindelwald Grund. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Het zal nog 'even' duren voordat de eerste trein naar Grindelwald komt. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
De spoorlijn is haast alleen nog maar aan de hand van bovenleidingsmasten te volgen. (Erik Kruithof | Augustus 2005)
Deze modderstroom liet zich niet stoppen door een spoorlijn. (Erik Kruithof | Augustus 2005)